מה אמרו לך? מה שמעת? - סודות מחדר האימון הזוגי

אני מניחה שכל אחד ואחת מכם חווה סיטואציה, בה נעלבתם עד עמקי נשמתכם, משום שמישהו אחר אמר משהו ובדיעבד, מסתבר שפירשתם אותו לגמרי בשונה ממה שהוא אמר בפועל.

המקום שבו זה קורה בתדירות גבוהה ומלווה בכאב זהו המרחב הזוגי. לא מעט מערכות יחסים בתחילת דרכן מסתיימות מסיבה זו. ברגע שנבין למה זה קורה ומה עומד מאחורי זה, נוכל להתחיל למזער את המקרים בהם שיחה פשוטה וחיננית הופכת לשדה קרב שבו לעולם אין מנצחים, ויש סיכוי שנוכל לצלוח בשלום ובאהבה את מערכת היחסים הבאה. במאמר זה, אמחיש לכם איך זה קורה ואתן לכם כלי כיצד להתמודד עם דפוס זה.

מאיפה זה מתחיל?

לא פעם דיברתי במאמרים שכתבתי על פצעי הילדות שלנו. פצעי ילדות, הכוונה לאותם רגשות ותחושות מאמללים שנוצרו בילדות ועדיין מנהלים אותנו, למשל חווית דחייה, חוויה שאני אכזבה, אני לא בסדר, לא מגיע לי, לא רואים אותי, אין לי קול, אני לא ראויה, לא אכפת ממני, אוהבים אותי רק עם תנאים, לא משנה כמה אתאמץ זה אף פעם לא מספיק, תמיד באים אלי בטענות ועוד…חוויות ילדות אלו מוטבעים בנו והופכים להיות הטקסטים הפנימיים שלנו שדרכם אנו שומעים וחווים את העולם. אתן לכם דוגמא מסיטואציה שהעלתה השבוע נועה (שם בדוי, שהגיעה אלי לאימון ליצירת זוגיות) אשר חוותה עם בן זוגה (אסף) שאותו הכירה לפני כחודשיים.

אסף עובד בהייטק וכרגע נמצא בתקופה מאד לחוצה עם פרויקט שעובדים עליו. ביום שלישי שעבר הם קבעו שיפגשו ביום חמישי בסביבות השעה 21:30 ואסף יגיע אליה ישר מהעבודה. נועה היתה בציפייה גדולה, ארגנה את הבית וקנתה כל מיני פינוקים כדי שיהיה להם כיף. בשעה 20:00 אסף סימס לה שהוא עדין בישיבה שעשויה להתארך ויש לו לסיים משהו דחוף שקשור לפרויקט, ולכן נראה לו שיצטרכו לדחות את המפגש ביניהם משום שעשוי לסיים בשעות הקטנות של הלילה. "ברגע שקראתי את ההודעה הכתובה התחלתי כולי לרעוד ולא הצלחתי לנשום" סיפרה לי נועה.

למה? מה עבר לך בראש באותה השנייה? שאלתי אותה "נמאס לי שמסבנים אותי! אני לא טמבלית! שיעבוד על מישהי אחרת! בטח יש לו פגישה עם בחורה אחרת… וחוץ מזה שגם אם זה נכון, זה רק מראה לי שהעבודה שלו חשובה יותר ממני וזה לא מתאים!" שימו לב כמה טקסטים הלבישה על סיטואציה פשוטה שיכולה לקרות לכל אחד, בייחוד שמדובר בבחור שמההתחלה היה מאד מחויב ליחסים ביניהם וזו הפעם הראשונה שזה קורה בחודשיים שהם יחד. את מכירה את הטקסטים האלה מהעבר? שאלתי אותה…מסבנים אותי… אני לא טמבלית… הוא שקרן… יש לו מישהי אחרת…. יש דברים יותר חשובים ממני…"ברור שאני מכירה" ענתה לי בקול נואש… "נמאס לי…" מהיכן את מכירה אותם? "כילדה קלטתי את אבא שלי מסבן את אמא שלי על ימין ועל שמאל והיא שיחקה אותה לא מבינה, היום בדיעבד אני יודעת שהיא ידעה על זה, אבל שלום בית היה לה יותר חשוב מלקום וללכת, אני כילדה מאד לא הערכתי את זה ונשבעתי לעצמי שלעולם לא אהיה כמוה! ותמיד העולם בחוץ היה עבורו יותר חשוב מאיתנו וזו עובדה!" מתוך חווית הזוגיות של הוריה ושל התא המשפחתי נוצרו פצעי הילדות של נועה שעד היום מנהלים אותה.

סקרנים לדעת מה קרה שם בהמשך? אסף באותו הערב התקשר מספר פעמים מהעבודה, ונועה, מרוב שהאמינה לסיפורים שלה, לא ענתה לו ורצתה להעיף (גם) אותו מחייה. אסף שהחל לדאוג לה לאחר שלא ענתה לו כל השעות האלה, נסע אליה ישר מהעבודה ב 24:00 בלילה ורק אז היא יכלה להאמין לו… המזל הוא שאסף בחור שבטוח בעצמו והצליח לראות את המצוקה שנועה שחוותה והיה שם לגמרי איתה. כבר קרו מקרים כאלה לנועה בעבר במערכות זוגיות שיצרה ושם גם סיימה אותם בטריקת דלת.

לקבלת המדריך החינמי לכתיבת כרטיס היכרויות אטרקטיבי

הכרטיס, שימשוך אלייך את בני הזוג המתאימים ביותר לך

שלבים

להלן מס' שלבים שאני ממליצה לעבור דרכם ברגעי מצוקה:

  1. להיות עם הידע שלכל אחד מאיתנו הטקסט שלו, שדרכו הוא שומע את העולם. זה לאו דווקא האמת… שווה לבדוק.
  2. קנו מחברת שתהיה המחברת הסודית שלכם, ובכל פעם שאתם נעלבים ממישהו, כועסים על מישהו בחיים בכלל ובזוגיות בפרט, רשמו מה אתם מרגישים (רגש ) ומה הטקסט שנמצא שם שמנהל את הרגש הזה?
    למשל, הטקסט הפנימי שלי "הוא לא מקשיב לי" וזה גורם לי להרגיש מתוסכלת.
  3. האם אתם מכירים את הטקסט הזה מהעבר? (לרוב כן…) מהיכן? "אמא שלי אף פעם לא הקשיבה לי, לא ראתה אותי וכו וגם מולה הרגשתי תמיד מתוסכלת'"
    ככל שתכתבו יותר ויותר תוכלו להיות נוכחים לכך שהטקסטים הם קבועים וחוזרים על עצמם בכל מיני סיטואציות. עם הזמן תוכלו לעשות זאת בזמן אמת – להרגיש שנעלבתם/כעסתם, ובאותו הרגע לשים לב לרגש שהוא כבר מוכר ולטקסט שעולה שגם הוא כבר מוכר לכם ולבחור לשנות את זוית הראיה של הדברים וכך לתת פרשנויות אחרות שייצרו רגש אחר.
דילוג לתוכן